top of page
The Show Must Go On 2023_흑표범 (1).jpg

Artist: 흑표범

Artist: Black Jaguar

흑표범(b.1980)은 한국사회 안에서 소수자로 존재하는 여러 정체성들을 가시화하는 프로젝트를 이어오고 있다. 작가는 자신의 몸을 전면에 드러내는 퍼포먼스 작업을 통해 일상의 정치와 정체성의 욕구들을 (비)언어적인 수행으로 발화하여 연대의 가능성을 적극적으로 모색한다. 주요 개인전으로 《불청객 Uninvited》(문화공간 비수기, 2022), 《빽스테이지》(플레이스막2, 2021) 등이 있으며, 주요 그룹전으로는 《비커밍의 기술》(토탈미술관, 2022), 《금하는 것을 금하라》(수원시립미술관, 2018) 등이 있다.

Black Jaguar (b.1980) has been working on a project to make visible the various identities that exist as minorities in Korean society. Through performance works that put her body on full display, she explores the possibility of solidarity by igniting everyday politics and identity needs through (non-)verbal performance.

Her major solo exhibitions include Uninvited (Space bisugi, 2022) and BBackstage (PLACEMAK2, 2021), and major group exhibitions include Techniques of Becoming (Total Museum of Contemporary Art, 2022) and Not to Allowed to Ban(Suwon Museum of Art, 2018)

Curator: 권성연

Curator: Vicki Sung-yeon KWON

권성연(Vicki Sung-yeon Kwon)은 캐나다 로열 온타리오 박물관(Royal Ontario Museum) 한국 미술 및 문화 부문 부큐레이터이자, 토론토대학교 미술사학과의 겸임 조교수이다. 권의 연구는 한국 미술과 시각문화에 중점을 두며, 이를 세계 동시대 미술, 초국적 이동, 페미니스트 액티비즘, 사회 참여적 예술의 맥락 속에서 탐구한다. 최근에는 한국의 페미니스트 미술 운동에 대한 연구 및 저술 활동을 활발히 이어가고 있으며, 주요 논문은 Korean Studies, Inter-Asia Cultural Studies, Asian Studies Review 등 학술지에 게재되었다.

 

그녀가 기획한 《Mass and Individual: The Archive of the Guyanese Mass Games》(아르코미술관, 서울, 2016)은 비동맹 운동 시기 북한과 가이아나 사이의 초국가적 관계를 조명한 전시였다. 또한 예술가, 정책입안자, 인문·자연과학 연구자들과 협업하여 기획한 학제 간 전시는 국제 3개 기관에서 개최되었으며, 그 중 하나인 《Immune Nations》는 2017년 제네바 UNAIDS 본부에서 소개되었다.

Vicki Sung-yeon Kwon is Associate Curator of Korean Art and Culture at Royal Ontario Museum and Assistant Professor (status-only) in the Department of Art History at University of Toronto. Kwon’s research focuses on Korean art and visual culture, in relation to global contemporary art, transnationalism, feminist activism and socially engaged art. Her recent and forthcoming publications explore feminist art activism in Korea, and she has published in journals including Korean Studies, Inter-Asia Cultural Studies, and Asian Studies Review. Her curated exhibition Mass and Individual: The Archive of the Guyanese Mass Games (at Arko Art Center, Seoul, 2016) explored the transnational relationships between North Korea and Guyana during the non-aligned movement. She also coordinated transdisciplinary exhibitions in collaboration with artists, policymakers, and scholars of the humanities and the sciences, which resulted in exhibitions at 3 international venues, including Immune Nations at the UNAIDS headquarters in Geneva in 2017.

bottom of page