.jpg)



Artist: 홍이현숙
Artist: HONG LEE Hyunsook
대한민국 경상북도 점촌 산골마을 출생이며 대학에서는 조각을 전공했지만 영상설치, 퍼포먼스 사진 등의 미디어를 쓴다. 현재 경기도와 서울을 오가며 작업하고 있다..‘동물이 나를 비춘다’라는 의미의 동물권 세미나 모임인 ‘ALiM;’의 회원이다. 잘 안 보이는 것들, 사이에 있는 것들, 혹은 보려 하지 않는 것들을 드러내고자 하는 ‘은닉된 에너지전’(1995, 미술회관) 시리즈로 시작하여 장소와 몸(사람, 동물, 사물)을 유비하는 설치작업(국립극장계단 1997, 인사동 육교 2000, 통일전망대 2002,)을 하였다. 2005년, 대안공간 풀에서의 개인전부터, 영상작업을 통해 작가자신의 몸이 어떤 특정한 장소, 특정한 시간과 직접 만나는 풍경을 그리기 시작하였다. 2012년에 《폐경의례》(복합문화공간 에무), 2019년에《한낮의 승가사》(공간일리) 2021년에 《휭추-푸》(아르코 미술관, 2021)등 개인전을 하였고 국내 및 해외에서 다수의 단체전에 참여했다. 2015년 양평공공미술프로젝트 <실신프로젝트 남양광하> 총감독을 역임했고, 《가상의 딸》(2004~6)등 다수의 전시를 기획한 바 있다. 일상적 수행과 수련을 통해서 길어 올린, 추상으로 인간이라고 하는 주류의 존재에서 탈 중심화해보려 한다. 냄새와 소리와 진동 그것들을 타고 넘으며 어떤 순간의 비약적인 체험을 통해서 인간과 비인간의 경계를 넘어선, 공감각의 장소를 만들고자 한다. 결국 목격할 것이고 같이 존재할 것이고 그래서 넘나들게 될 것이다.
HONG LEE Hyun-Sook (b. 1958) is an interdisciplinary artist whose practice spans sculpture, video installation, performance, and photography. Based in Gyeonggi-do and Seoul, she is a member of ALiM, an animal rights seminar group, and her work consistently engages with themes of visibility, marginalization, and the dissolution of anthropocentric perspectives.
Exploring overlooked, in-between spaces, Hong focuses on embodiment and site-specificity. Since her participation in the Concealed Energy Exhibition (1995), she has created installations in notable locations such as the National Theater (1997) and the Unification Observatory (2002). Since 2005, she has incorporated video to document temporal interactions between her body and specific environments.
Her major solo exhibitions include The Ritual of Menopause (Emu, 2012), Seunggasa at Midday (Space Illi, 2019), and Swoosh, Tsu-pu (Arko Art Museum, 2021). She also directed the public art project The Silsin Project, Namyang Gwangha(2015). Through her experimental and sensory-based work, Hong challenges dominant narratives and explores the porous boundaries between human and non-human beings.
권성연(Vicki Sung-yeon Kwon)은 캐나다 로열 온타리오 박물관(Royal Ontario Museum) 한국 미술 및 문화 부문 부큐레이터이자, 토론토대학교 미술사학과의 겸임 조교수이다. 권의 연구는 한국 미술과 시각문화에 중점을 두며, 이를 세계 동시대 미술, 초국적 이동, 페미니스트 액티비즘, 사회 참여적 예술의 맥락 속에서 탐구한다. 최근에는 한국의 페미니스트 미술 운동에 대한 연구 및 저술 활동을 활발히 이어가고 있으며, 주요 논문은 Korean Studies, Inter-Asia Cultural Studies, Asian Studies Review 등 학술지에 게재되었다.
그녀가 기획한 《Mass and Individual: The Archive of the Guyanese Mass Games》(아르코미술관, 서울, 2016)은 비동맹 운동 시기 북한과 가이아나 사이의 초국가적 관계를 조명한 전시였다. 또한 예술가, 정책입안자, 인문·자연과학 연구자들과 협업하여 기획한 학제 간 전시는 국제 3개 기관에서 개최되었으며, 그 중 하나인 《Immune Nations》는 2017년 제네바 UNAIDS 본부에서 소개되었다.
Vicki Sung-yeon Kwon is Associate Curator of Korean Art and Culture at Royal Ontario Museum and Assistant Professor (status-only) in the Department of Art History at University of Toronto. Kwon’s research focuses on Korean art and visual culture, in relation to global contemporary art, transnationalism, feminist activism and socially engaged art. Her recent and forthcoming publications explore feminist art activism in Korea, and she has published in journals including Korean Studies, Inter-Asia Cultural Studies, and Asian Studies Review. Her curated exhibition Mass and Individual: The Archive of the Guyanese Mass Games (at Arko Art Center, Seoul, 2016) explored the transnational relationships between North Korea and Guyana during the non-aligned movement. She also coordinated transdisciplinary exhibitions in collaboration with artists, policymakers, and scholars of the humanities and the sciences, which resulted in exhibitions at 3 international venues, including Immune Nations at the UNAIDS headquarters in Geneva in 2017.
한지윤은 Tiohtià:ke / Mooniyang / Montreal을 기반으로 활동하며, 시각 예술이 변화하는 다층적인 맥락 속에서 어떻게 다시 제자리를 찾고 의미를 갖는지를 모색하는 다학제적 큐레토리얼 프로젝트를 진행해왔다.
2017년부터 2020년까지 폰드리 달랭(Fonderie Darling)의 큐레이터로 재직하며 신시아 지라르-르나르(Cynthia Girard-Renard), 바바라 스타인만(Barbara Steinman), 하비에르 곤살레스 페세(Javier González Pesce), 기욤 아쥐토르 프로보(Guillaume Adjutor Provost)의 전시를 기획했으며, 청취와 사운드 아트 실천을 주제로 한 퍼포먼스 시리즈도 구성했다.
그녀는 또한 진비에브 카디외(Geneviève Cadieux)와 루이즈 로베르(Louise Robert)에 관한 단행본에도 기고했다. 박사 논문에서는 1929년부터 1936년 사이 이미지들이 어떻게 경쟁했는지를 다루며, 사진, 초현실주의, 삽화 잡지 및 광고의 초기 문화 사이의 관계를 분석했다. 현재는 파리 퐁피두 센터 후원 단체인 Les amis du Centre Pompidou의 지원으로 Photography and Commission 프로젝트의 객원 연구원으로 활동 중이다.
Ji-Yoon Han lives and works in Tiohtià:ke / Mooniyang / Montreal. In her often interdisciplinary curatorial projects, she seeks to reclaim the embeddedness and relevance of the visual arts in multilayered contexts that are themselves in transformation. Previously a curator at Fonderie Darling (2017–20), she organized exhibitions of works by Cynthia Girard-Renard, Barbara Steinman, Javier González Pesce, and Guillaume Adjutor Provost, as well as a performative cycle on listening and sound art practices. She has contributed to monographs on Geneviève Cadieux and Louise Robert. In her PhD dissertation, she investigated how images competed between 1929 and 1936, articulating photography, surrealism, and the nascent cultures of the illustrated press and advertising. She is currently a guest researcher for the Photography and Commission project, with the support of Les amis du Centre Pompidou, Paris.