윤석남(b.1939)은 마흔의 나이에 미술에 관심을 가지기 시작해 그림을 배우기 시작하면서 모친을 모델로 작업을 하게되었다. 약 10년간 어머니의 삶을 주제로 평면 회화에서 설치 작업으로 형식을 확장 시켜나갔으며, 《어머니의 눈, 1993》에서 나무 설치, 입체 콜라주등 설치 적 요소가 사용된 작업을 선보였다. 이후에는 20년 간 모친을 넘어 중산층 여성들의 삶과 고충을 여성주의 시각에서 해석한 룸 시리즈로 활발한 작품 활동과 여성주의적 행보로 한국 여성 주의 미술운동을 이끌고 있다.
YUN Suknam (b. 1939) became interested in art at the age of 40 and began learning to draw, using his mother as a model for his work. For about 10 years, he expanded his form from two-dimensional paintings to installation works with the theme of his mother's life and presented works using installation elements such as wooden installations and three-dimensional collages in Mother's Eyes, 1993. For the next 20 years, she led the Korean feminist art movement with active artwork and feminist actions through the Room series, which interpreted the lives and hardships of middle-class women beyond her mother from a feminist perspective.
권성연(Vicki Sung-yeon Kwon)은 캐나다 로열 온타리오 박물관(Royal Ontario Museum) 한국 미술 및 문화 부문 부큐레이터이자, 토론토대학교 미술사학과의 겸임 조교수이다. 권의 연구는 한국 미술과 시각문화에 중점을 두며, 이를 세계 동시대 미술, 초국적 이동, 페미니스트 액티비즘, 사회 참여적 예술의 맥락 속에서 탐구한다. 최근에는 한국의 페미니스트 미술 운동에 대한 연구 및 저술 활동을 활발히 이어가고 있으며, 주요 논문은 Korean Studies, Inter-Asia Cultural Studies, Asian Studies Review 등 학술지에 게재되었다.
그녀가 기획한 《Mass and Individual: The Archive of the Guyanese Mass Games》(아르코미술관, 서울, 2016)은 비동맹 운동 시기 북한과 가이아나 사이의 초국가적 관계를 조명한 전시였다. 또한 예술가, 정책입안자, 인문·자연과학 연구자들과 협업하여 기획한 학제 간 전시는 국제 3개 기관에서 개최되었으며, 그 중 하나인 《Immune Nations》는 2017년 제네바 UNAIDS 본부에서 소개되었다.
Vicki Sung-yeon Kwon is Associate Curator of Korean Art and Culture at Royal Ontario Museum and Assistant Professor (status-only) in the Department of Art History at University of Toronto. Kwon’s research focuses on Korean art and visual culture, in relation to global contemporary art, transnationalism, feminist activism and socially engaged art. Her recent and forthcoming publications explore feminist art activism in Korea, and she has published in journals including Korean Studies, Inter-Asia Cultural Studies, and Asian Studies Review. Her curated exhibition Mass and Individual: The Archive of the Guyanese Mass Games (at Arko Art Center, Seoul, 2016) explored the transnational relationships between North Korea and Guyana during the non-aligned movement. She also coordinated transdisciplinary exhibitions in collaboration with artists, policymakers, and scholars of the humanities and the sciences, which resulted in exhibitions at 3 international venues, including Immune Nations at the UNAIDS headquarters in Geneva in 2017.